TUDATOS FELKÉSZÜLÉS A TERHESSÉGRE

Ma már egyre több kutatás bizonyítja, hogy korunk táplálékai és táplálkozási szokásai nem minden esetben elégségesek az egészséges reproduktív rendszer működéséhez, főként ha más kedvezőtlen tényezők is társulnak, mint például tartós stressz, vagy túlhajszolt életmód vagy éppen a túlzásba vitt fogyókúra.

A hölgyek egy részénél mindezek problémákat okozhatnak a fogamzóképesség terén, felborulhat a kényes hormonegyensúly, mely rendszertelen vagy kimaradó ciklust, vetéléseket eredményez, rosszabb esetben elvezethet akár a meddőségig is.

Esetükben ajánljuk elsőként az étrend- és az életmódváltást, és a méhtisztítókúrát, mely a máj támogatása mellett kimondottan a reproduktív rendszerünk méregtelenítés és megújítását célozza meg.

Így esélyt adhatunk magunknak, hogy helyreálljon a hormonegyensúly és újra normális mederben történjen a havi ciklus. 

Ebben a folyamatban a női test terhességre való felkészítésében mind három elem kulcsfontosságú lehet: étrend- és életmódváltás, illetve speciális méregtelenítés.


Mi is valójában a speciális étrend a terhességért?

A speciális étrend az ételeknek olyan csoportosítását jelenti, mely olyan ásványi anyagokat és vitaminokat tartalmaznak, melyek szükségesek az anyaszervezetének ahhoz, egészséges nő legyen, egyensúlyban legyen a hormonháztartása, megfelelő ritmusban történjen a havi vérzés, a peteérés megfelelő színvonalon történjen – azaz a fogamzóképesség helyreálljon és a hölgyek testek alkalmas legyen a terhességre és az egészséges gyermek világra hozására. A születendő gyermek egészséges fejlődését alapjaiban határozza meg az anya testének állapota.

Friss kutatások bizonyították, hogy az említett speciális táplálkozás segíti a helyreállást a rendszertelen, kimaradozó ciklus ördögi köréből, sőt a PCOS esetén is eredményes lehet. Azaz a test számára megfelelő tápanyagok bevitele segít helyreállítani a megbomlott hormonegyensúlyt és ezután a szervezet képes újra működésbe lendülni és egészséges ciklusokat „produkálni”.

Ma már tudományos szinten is ismerjük a testünk működéséhez szükséges mikrotápanyag szükségleteket. A végeredmény pedig nagyjából ugyanaz, mint amit nagyanyáink is ajánlottak a lányaiknak.


BIÓ ÉS ÖKO ÉLELMISZEREK FONTOSSÁGA

Organikus vagy bio – majdnem ugyanazt jelenti. A lényeg, ne kerüljön vegyszer a zöldségekbe, gyümölcsökbe. Ez minden ember számára előnyös, de a jelenlegi és a leendő kismamák számára kritikusan fontos szempont.

Manapság már nem elég kimeni a piacra tiszta alapanyagokért – friss gyümölcsöt, zöldséget kapunk ugyan, – hiszen az árusok termékeinek nagy része is kapott permetszert és gyomírtót.

Lehet, hogy szépen néznek ki, de az okológiaihoz/bióhoz képest kisebb a beltartalmi értékük.

A nagyobb gond pedig az velük, hogy sajnos a gyomirtók és egyéb mezőgazdasági vegyszerek nem bomlanak le teljesen és a termékekkel együtt ezeket az ártalmas anyagokat is bevisszük a szervezetünkbe.

Azok a hölgyek és urak számára, akik gyermeket terveznek, fontos, hogy megtisztítsák a szervezetüket a vegyszerektől, aminek a legjobb módja – a tisztítókúrák mellett természetesen – az organikus, azaz a vegyszermentes élelmiszerek fogyasztására való átállás lehet.


1,

Az organikus zöldségek, gyümölcsök „igazibbak”, azaz magas a beltartalmi értékük, több antioxidáns tartalmaznak, mint a vegyszeres társaik. Az egészséges, életképes petesejt és spermák „előállításához” pedig elengedhetetlen a megfelelő antioxidáns a szervezetben.

2,

De az antioxidánsnak kulcsszerepe van a sejtjeiknek a szabad gyököktől való védelmében is, mely a reproduktív szerveinket, a DNA-kat is érinti. Ez pedig a fogantatáshoz, a sikeres terhességhez és az egészséges bébi születéséhez mindenképpen szükséges.

3,

Az organikus termékek fogyasztásának köszönhetően számos olyan méreganyagtól is távol tarthatjuk magunkat, melyek bizonyítottan károsítják az idegrendszert, (mint például az organophosphorus (OP). Ez a vegyi anyag nem csak az édesanya szervezetében okozhat gondokat, hanem átjut a fejlődő magzat testébe is, és sajnos hozzájárulhat értelmi fogyatékosság, illetve viselkedészavarok kialakulásához.


Az „organikus” kifejezés nem csak a zöldségekre, gyümölcsökre értelmezhető, hanema húsokra és a tejtermékekre is, hiszen sajnos sok esetben adalékanyagokat, antibiotikumokat, szintetikus növekedést szabályzó hormonokat adagolnak az állatok tápjába. Később pedig ezek az anyagok akár a húsuk, akár a tej elfogasztásával a mi szervezetünkbe is bekerülnek.

Mindegyik, de főként a hormontartalmú anyagok komoly károkat okozhatnak a testünk működésében, a xenohormonok például kimondottan károsítják a hormonháztartásunkat, megbillentikhetik az egyensúlyát.

Talán kell részletezni, milyen nagy gond, ha ez megtörténik, hiszen ez felboríthatja vagy meg is akaszthatja a ciklusunkat – a férfiak számára is lényegesen visszavetheti a „szám szerinti” termékenységüket.

Természetesen, nem könnyű bió, vagy organikus termékeket beszerezni. nem csak a magasabb áruk, hanem a fellelhetőségük miatt is. 

Ám, a gyermektervezés előtti időszakban - legalább 3 hónappal a fogantatás előtt – fontos a szülők szervezetének méregtelenítése mellett a tiszta és sokkal táplálóbb élelmiszerekre átállni.

A FOGYÓKÚRA SZEREPE

A testsúlyunk kényes kérdés mindannyiunknak – akár molettek, akár soványak vagyunk. De most a kilók nem a magunknak vagy az elvárásoknak való megfelelés szempontjából kerülnek előtérbe, hanem a termékenység kérdése miatt.

Talán többen tudják az olvasók közül, hogy a túlsúly hátráltatja a teherbeesést, de azt talán kevesebben, hogy a soványság is hátrányos a fogamzóképesség szempontjából.

A BMI megmondja

Azt megmondani, hogy mi az abszolút ideális testsúly, ne akar senki vállalkozni, hiszen ez részben ízlés kérdése, de abban megegyeznek a szakemberek, hogy az ideális BMI-index 19 és 25 % közé esik.
A BMI, - angol mozaik szó: Body Mass Index rövidítéséből áll – kifejezi a testünkben levő zsírállomány nagyságát a magasságunkhoz és a testsúlyunkhoz képest. A 19%-nál kevesebb zsírarány túl kevés, a 25 % feletti pedig túllépi a szervezet számára optimális arányt.

Mesterséges megtermékenyítés során egyértelműen megmutatkozott, hogy a túlsúlyos hölgyek jóval kisebb arányban sikerült teherbe esniük az átlagos alkatú társaikhoz képest, és sajnos a vetélések száma magasabb volt az esetükben.

A magasabb BMI-index a terhesség során is sok problémát okozhat. Többek között a terhességi cukorbetegség, a magas vérnyomás kialakulása, de sajnos a fejlődési rendellenesség is gyakoribb.

Mint cikkeinkben hangsúlyozzuk, érdemes felkészülni a terhességre: egyrészről áttérni a speciális táplálkozásra – hogy a szervezet feltöltődhessen a szükséges vitaminokkal, ásványi anyagokkal -, illetve az elengedhetetlen méregtelenítésre, de ezzel párhuzamosan a megfelelő testsúly elérését is javasoljuk.


TUDATOS STRESSZCSÖKKENTÉS

Szinte lehetetlen stresszmentesen élni a mai modern világunkban, ám elengedhetetlenül fontos tudni, milyen káros hatással van a stressz a testünkre – és a női egészségünkre -, hiszen a krónikus stressz akár meddőséget is okozhat.

Talán túlzásnak tűnik első olvasásra, hogy a krónikus vagy extrém stressz képes leállítani a peteérést, magát a ciklust és így végül is meddőséget okozni, pedig sajnos ez nem költői túlzás, hanem valóság.

De hogyan is hat a stressz a fogamzóképességre?

Elsőként kell említeni, hogy a magas adrenalin szint – mely a stresszes időszak alatt termelődik a testünkben – olyan jelzést küld a szervezetünknek, hogy „ez az idő nem alkalmas a fogantatásra”, így a szervezetünk leblokkolhatja a peteérés folyamatát.

Ezen kívül az adrenalin lecsökkenti a testünkben a progeszteron szintet, mely pedig elengedhetetlen a terhesség létrejöttéhez.

És ez még nem minden: az adrenalin ahhoz is hozzájárul, hogy az agyalapi mirigy több prolaktint válasszon ki, mely egyszerűen megakadályozza a teherbeesést. Ez a hormon működik ugyanis a szoptató kismamáknál, hogy segítsen megakadályozni a teherbe esést, addig, amíg apró a kis jövevényt kell táplálni.

De a stressz más szempontból is kifejti a káros hatásait. Amíg ugyanis tart a stresszes állapot, a vér az izmokba tódul, (ezzel is segítve a túlélést), ám ez alatt a méh és a petefészkek hátrány szenvednek a vérellátásban, így viszont nem tudnak megfelelően működni.

A stresszt kikerülni nem lehet, de oldani kötelező

Sajnos nem lehet teljesen kiküszöbölni a stresszt az életünkből, de – tudva a rengeteg káros hatását -, meg kell tanulnunk kezelni és megtalálni a megoldásokat a stresszes élethelyzetekre. Ez lehetséges, hogy nem megy egyik napról a másikra, ám ha gyakoroljuk, próbálgatjuk, előbb vagy utóbb sikerülni fog.

A lényeg, hogy felismerjük a testünk reagálásait, észrevegyük, hogy újra stresszes állapotba kerültünk és tudjuk kontrolálni és feloldani a stresszt.

Más szóval: tanuljuk meg kezelni a stressz!

Hethir Rodrigez, neves amerikai termékenységgel foglalkozó specialista több javaslatot is tett a stressz kezelésének módjára

1. Figyeljük meg magunkat, milyen szituációk váltják ki belőlünk a stressz.

2. Figyeljük meg a belső folyamatainkat a stresszes időszakban, mi játszódik le bennünk valójában: félünk, rettegünk valamitől vagy valakitől, hogyan látjuk a jövőt azzal a bizonyos helyzettel vagy személlyel kapcsolatban, stb. Azaz csípjük nyakon a stresszt bennünk, leplezzük le, ismerjük meg. Ha megvannak ezek a pontok, könnyebben tudjuk kontrollálni az érzelmeinket, és könnyebben szembe tudunk fordulni velük.

3. Sokat segíthet a napi stresszoldásban, ha sok időt töltünk kint a szabadban, sétálunk, kertészkedünk, nézelődünk, stb. De hasznos lehet egy kellemes fürdő, masszázs vagy ellazulva egy jó zenehallgatás is.

4. Lehetnek olyan komoly stresszforrások természetesen, amikor nem sokat segítenek a fent említett praktikák, hiszen egy kibírhatatlan főnök, egy elviselhetetlen anyós vagy – rosszabb esetben – házastárs által okozott napi stressz oldására nem elegendő egy jó séta. Keressünk egy jó szakembert vagy egy lelkészt, aki segíthet a problémáink megoldásában.

Hasonló helyzetekre is meg kell azonban keresnünk és találnunk a megoldást, mert az ilyen hosszan fennmaradó, tartós stressz még nagyobb rombolást tud okozni az egészségünkben. Van, amikor komoly döntéseket kell hoznunk az életünk védelmében…


Végezetül egy tanács:

SOHA NE ADD FEL AZ ÁLMAIDAT